Lely bewijst dat automatisch melken mogelijk is zonder gebruik gepelletiseerd krachtvoer

De 'Commodity feeder' voor de Lely Astronaut biedt een voordelig alternatief

Maassluis, 13 november 2018 – Producent van melkrobots Lely biedt gebruikers van de Astronaut de mogelijkheid om ook niet gepelletiseerd voer te gebruiken in de melkrobot. Deze optie, de ‘Commodity feeder’, kan voor robotmelkers tot enorme besparingen leiden op hun voerkosten.

13 november 2018

Kosten voor voer geminimaliseerd

Er wordt vaak gezegd dat voerkosten voor melkrobots hoger zijn in vergelijking tot meer traditionele melksystemen. Dat komt doordat de melkrobot de ideale plek is om het PMR aan het voerhek aan te vullen met individuele porties per koe. De smaak van dit krachtvoer is voor veel koeien een extra prikkel om de melkrobot te bezoeken. Lely biedt met de Commodity feeder een oplossing om deze voerkosten te verminderen.

Het systeem biedt de optie om het relatief dure mengvoer te vervangen door goedkopere soorten losse grondstoffen zoals gerst, haver, mais of (gemalen) mixen daarvan. Zeker voor bedrijven die zelfvoorzienend zijn, kunnen de besparingen hierdoor enorm oplopen. Door gebruik van de Commodity feeder zijn boeren minder afhankelijk van voerverwerking en prijsfluctuaties.

De werking van het systeem is afhankelijk van het droge stof percentage, de deeltjesgrootte en de plakkerigheid van de voersoort. De Commodity feeder kan eenvoudig aangebracht worden op alle bestaande Astronaut A4 en A5 modellen (in bedrijf vanaf juli 2013).